Ø ‎– Konstellaatio

Zwykły wpis

ImageMuszę przyznać, że Ø to moje ulubione wcielenie ponurego Fina. Tak jak [herezja] nigdy jakoś nie mogłem przekonać się do Pan Sonic, choć wiem, że ‚Vakio’ to klasyg [/herezja], tak łagodniejsze oblicze Vainio wyjątkowo mi podchodziło, na czele z przecudowną ‚Olevą’. Okazja do porównań zresztą sama się nasuwa, bo niemal równolegle z najnowszym albumem Ø wyszedł stworzony pod szyldem hałaśliwego duetu ‚Oksatus‚. Ja jednak wolę przyznać, że te drugie wydawnictwo to po prostu nie moje bajka i skupić się na smaczkach z [Sähkö].

Tegoroczne (nie licząc nieludzko drogich test pressingów, które wypłynęły już pod koniec zeszłego roku) wydawnictwo ZbioroPusta (czy w ten sposób wystarczająco wyraźnie odróżniam ten alias Vainio od techno-imiennika z Tokena?) wydaje się zaskakująco łagodne nawet na tle jego wcześniejszych dokonań, coraz bardziej dryfując w stronę rozlanych ambienciaków. Tak brzmi zarówno Metsän Sydän, jak i przywodzący na myśl rytualne ponuractwa Halo Manash Syvänteessä Pukinjalkaisen (powstrzymałem się od sprawdzania fińskich tytułów na translatorze, lubię myśleć, że Vainio jest niezłym trollem i tytuły swoich tracków bierze od chorób wenerycznych, albo nazwisk brzydkich fińskich aktorek). Z drugiej strony wśród tych subtelnych plam szumów i pogłosów nie brak także tego, co u Ø podoba mi się najbardziej – sporej porcji melodii, jak na przykład w Otavie, wieńczącym zestaw sofciarskim ‚Takaisin‚, czy w fantastycznym, brzmiącym jak najlepsze momenty Olevy wzbogacone o raster-notonowe szumy i piski ‚Kesäyön Haltijat’:

Równie znajomo brzmi też bardziej stonowane, oparte na zapętlonych klikach ‚Syvyydessä Kimallus’:

‚Konstellaatio’ to nie jest rewolucyjny albumik, jednak dzięki właściwej produkcjom łagodniejszego wcielenia Vainio perfekcyjnej proporcji mroku i lekkości (dare I say – lekkostrawności?) nie nuży i przykuwa uwagę (w przeciwieństwie np do ‚Kilo’ o którym zapomniałem po tygodniu). Ja zapętlam już od miesiąca.

Więcej? – recka od ‚Quietusa‚ | recka od ‚Nowej Muzyki’


 

Dobra, nie mogę nie skorzystać z pretekstu i odmówić sobie na koniec tego kawerka:

 

 

Jedna uwaga do wpisu “Ø ‎– Konstellaatio

Skomentuj

